Bruksizm to schorzenie polegające na patologicznym tarciu zębami żuchwy o zęby szczęki. Opisywana dolegliwość objawia się przede wszystkim mimowolnym zaciskaniem zębów oraz zgrzytaniem zębami ﹘ w szczególności w czasie snu. W naszej klinice medycyny estetycznej przeprowadzamy tego typu zabiegi.

Bruksizm ‒ przyczyny

Wśród najczęstszych przyczyn bruksizmu wymienić możemy nadmierny stres, depresję, zaburzenia nerwicowe. Inne czynniki, wywołujące wspomniane schorzenie to wady zgryzu, źle dopasowane wypełnienia ubytków zębowych, choroby pasożytnicze.

Leczenie bruksizmu

Bruksizm ma negatywny wpływ na cały organizm, właśnie dlatego warto czym prędzej rozpocząć leczenie. Brak podjęcia odpowiednich kroków może mieć przykre konsekwencje, doprowadzić do uszkodzenia zębów ‒ między innymi do pęknięcia szkliwa, wywołać stany zapalne dziąsła, spowodować zapalenie oraz zwyrodnienie stawów skroniowo-żuchwowych. Bruksizm często jest też przyczyną przewlekłych bólów głowy.

Toksyna botulinowa ‒ leczenie bruksizmu

W procesie leczenia bruksizmu wykorzystywany jest botoks, czyli toksyna botulinowa. Działanie wspomnianej substancji polega na zablokowaniu przepływu impulsu nerwowego ‒ skutkuje to osłabieniem aktywności mięśni. Wśród efektów wstrzyknięcia toksyny wymienić możemy mniejszą częstotliwość zaciskania zębów, zmniejszenie napięcia mięśni, minimalizację dolegliwości bólowych.

Leczenie bruksizmu botoxem - przebieg zabiegu

Jak przebiega leczenie bruksizmu botoksem? Po dokładnym wywiadzie lekarskim i wykluczeniu przeciwwskazań odbywa się zabieg właściwy. W pierwszej kolejności obszar zabiegowy jest dezynfekowany. Następnie specjalista wykonuje wkłucia w okolicy żuchwy i domięśniowo podaje substancję. Zabieg nie wymaga długiej rekonwalescencji, nie wywołuje dolegliwości bólowych, efekty utrzymują się od 6 do 8 miesięcy.

Leczenie bruksizmu botoksem ‒ przeciwwskazania

Jakie są przeciwwskazania do leczenia bruksizmu botoksem?
Tutaj wymienić możemy takie czynniki, jak:

• ciąża i karmienie piersią
  • alergia na toksynę botulinową typu A
  • stany zapalne w okolicy obszaru zabiegowego
  • przewlekłe choroby autoimmunologiczne
  • zaburzenia krzepnięcia krwi
  • zażywanie antybiotyków

Inne metody leczenia bruksizmu

Inne metody, które mogą być stosowane przy leczeniu bruksizmu:

• Leczenie stomatologiczne – w czasie konsultacji stomatologicznej lekarz zapozna się z problemem pacjenta, oceni stan uzębienia, może podjąć się wyrównania zgryzu i uregulowania wysokości zwarcia zębów.
  • Psychoterapia ‒ jak już wspomnieliśmy powyżej, jedną z przyczyn bruksizmu stanowi nadmierny stres. Leczenie wspomnianego schorzenia warto więc uzupełnić o psychoterapię. Wysoce zalecane są także relaks i odpoczynek. W niektórych sytuacjach niezbędne mogą okazać się wizyta u psychiatry i zastosowanie leczenia farmakologicznego.
  • Terapia manualna ‒ w leczeniu bruksizmu często wykorzystywana jest terapia manualna, czyli masaż. Celem takich działań jest rozluźnienie mięśni. Dużym powodzeniem cieszy się także fizjoterapia stomatologiczna. Fizjoterapeuta stomatologiczny dokładnie przeanalizuje problem pacjenta, zastosuje odpowiednio dobrane techniki relaksacji, udzieli wskazówek dotyczących ćwiczeń, które warto wykonywać samodzielnie, w domowym zaciszu.
  • Szyny relaksacyjne ‒ szyny relaksacyjne to sposób, by zabezpieczyć zęby przed ścieraniem i zbyt mocnym uciskiem, a także uniemożliwić zgrzytanie. Szyny to wygodne, przezroczyste, bezproblemowe w zakładaniu i zdejmowaniu nakładki, przeznaczone do stosowania na noc. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że szyny nie wyeliminują przyczyny, a jedynie łagodzą objawy.
  • Higiena jamy ustnej ‒ warto też pamiętać o codziennej higienie jamy ustnej, regularnie odwiedzać gabinet stomatologiczny i dbać w prawidłowy sposób o uzębienie.

• W razie jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu, z przyjemnością udzielimy szczegółowych informacji.